נעים להכיר: הלחם הפרה ביוטי הראשון בישראל


מאת: הדס יריב (M.Sc, MBA) טכנולוגית מזון מוסמכת בתזונה, יועצת מדעית בקבוצת מאפיות ברמן.


מהם סיבים פרה ביוטיים (Prebiotics)?
הסיבים הפרה-ביוטים הם סוכרים קצרי-שרשרת המוכרים כסיבים תזונתיים מסיסים. סיבים אלו אינם מפורקים על ידי אנזימי המעי הדק אלא עוברים תסיסה על ידי חיידקי המעי. הסיבים הפרה-ביוטיים חיוניים לבריאותנו מכיוון שבתהליך התסיסה מתקבלות חומצות שומן קצרות-שרשרת (אצטט, פרופיונט, בוטיראט) המגבירות את פעילותם של “חיידקים טובים”, החיידקים הפרוביוטיים.

מהם “חיידקים טובים”?
גופנו מאכלס כטריליון חיידקים, מרביתם נמצאים במערכת העיכול. חלק מהחיידקים הללו ידידותיים וחלקם מזיקים. קבוצת החיידקים המועילים או “טובים” מכונה פרוביוטיקה (חיידקי ה- bifidobacteria וה-lactobacilli). לפעילות “חיידקים טובים” ולכמותם השפעה מרובה על בריאות מערכת העיכול ועל התפקוד היומיומי של הגוף במצבי בריאות וחולי: הם מגִנים מפני החיידקים המזיקים, מסייעים לפירוק ועיכול המזון, מייצרים ויטמינים חיוניים וחומצות שומן המזינות את תאי המעי הגס. צריכה של מוצרי מזון מסוימים יכולה לגרום לשינויים משמעותיים בהרכב החיידקים במעיים ולהגדיל במיוחד את קבוצת “החיידקים הטובים”.

כיצד תורמים הסיבים הפרה ביוטיים לבריאותנו?
לסיבים הפרה ביוטיים השפעה חיונית על בריאות המעיים ועל הרגשה כללית טובה:
• מגבירים את פעילותם ואת התרבותם של “חיידקים טובים”.
• מסייעים בהסדרת פעילות מערכת העיכול.
• מורידים את רמת החומציות במעי ובכך תורמים לתגובה חיסונית טובה יותר של המעי.
• משפרים את ספיגת הסידן והמגנזיום בגוף.

BERMAN_ACTIVE_4

אילו גורמים מעודדים גדילה של “חיידקים טובים” במעיים?
אוכלוסיית החיידקים במערכת העיכול מושפעת מגילנו, ממצב בריאותנו ומן המזון שאנו צורכים. אוכלוסייה זו יכולה לעבור שינויים כתוצאה מתזונה לא נכונה, מנטילת תרופות, ממחלה או מהיחשפות לזיהום סביבתי. אחת הדרכים לשמירה על איזון “חיידקים טובים” בגוף ולהגברת פעילותם היא באמצעות פרה ביוטיקה; אכילת מזון או תוספי מזון המכילים סיבים פרה ביוטיים.

באילו מזונות ניתן למצוא סיבים פרה ביוטיים?
סיבים מסיסים פרה ביוטיים מצויים בפירות וירקות דוגמת בננה, שורש העולש, בצל, שום, כרישה ואספרגוס. סיבים פרה ביוטיים מקבוצות אוליגוסוכרים דוגמת אינולין וגואר גאם משולבים בצורה מבוקרת במזונות פונקציונליים כדי להגדיל את ערכם התזונתי: בלחמים, ביוגורטים, בדגני בוקר, במזון לתינוקות ועוד.

אילו סיבים תזונתיים קיימים בברמן אקטיב?
שלוש פרוסות (כ-100 גרם) “ברמן אקטיב” מכילות 11.4 גרם סיבים תזונתיים, מתוכם 3 גרם סיבים תזונתיים מסיסים פרה ביוטיים. הסיבים הפרה ביוטיים הם מסוג אינולין, סיב תזונתי מסיס בעל מתיקות עדינה המופק משורש העולש. שאר הסיבים מקורם בקמח החיטה שממנו נאפה הלחם – 100% קמח חיטה מלא.
קראו עוד על ברמן אקטיב כאן>

מהי צריכת הסיבים התזונתיים היומית המומלצת?
ההמלצה לצריכה יומית מספקת של סיבים תזונתיים כוללת סיבים מסיסים ושאינם מסיסים ומשתנה בהתאם לקבוצות גיל ומין. כמות הסיבים היומית המומלצת למבוגרים נעה בין 25 גרם בקרב נשים ל-38 גרם בקרב גברים*. מחקרים** בנושא סיבים מסיסים ממליצים על צריכה ממוצעת של כ-9 גרם ליום להגברת הפעילות הפרה ביוטית.
שלוש פרוסות לחם ברמן אקטיב (כ-100 גרם) מכילות 3 גרם סיבים מסיסים, ומספקות כ-30% מהמלצה זו. הכמות הכוללת של הסיבים בשלוש פרוסות לחם היא 11.4 גרם המהווים כ-46% מהתצרוכת היומית המספקת לנשים
וכ-30% מהתצרוכת היומית המספקת לגברים.

* על פי טבלאות ערכי איכות תזונתיים של המחלקה לתזונה במשרד הבריאות
** על פי מחקרים מדעיים.